ارسال پاسخ

۱۳ آذر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2526

پاسخ انجمن به سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خصوص ممنوعیت افزایش قیمت

توجه به زنجیره تأمین و قیمت گذاری، زمینه عدم افزایش قیمت محصولات است 

به منظور امکان ایجاد ثبات در قیمت محصولات نهائی، توجه به زنجیره تأمین و قیمت گذاری، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد می شود، میزان عرضه PVC به 10 هزار تن در هفته افزایش یابد تا تعادل، به بازار PVC باز گردد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن در پاسخ نامه مدیر کل صنایع شیمیایی و غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان مبنی بر ممنوعیت افزایش محصولات، چند پیشنهاد و راهکار ارائه داد.

 

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس مولا خواه، مدیر کل محترم صنایع شیمیایی و غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان  
موضوع: راهکارهای ایجاد ثبات در قیمت ها و تنظیم بازار
     با سلام 


احتراماً پیرو نامه شماره 52775/98/370  مورخ 25/08/1398 با موضوع "ضرورت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده به بهانه افزایش قیمت بنزین" ، ضمن تشکر از زحمات دلسوزانه مدیران و مسئولان محترم آن سازمان، در حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به استحضار می رساند، سعی این انجمن، در ادوار مختلف، آن بوده تا با تعامل مستمر با آن سازمان محترم، حامی سیاست ها و راهبردهای تبیین شده، در جهت تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها باشد. بدیهی است، نوسان در قیمت ها، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را متأثر خواهد نمود و بالتبع، میزان فروش تولیدکنندگان نیز تحت تأثیر کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.  نهایت امر، عدم امنیت اقتصادی وآسیب جدی به فضای کسب  و کار کشور، از اثرات سوء تورم و افزایش قیمت کالاها و محصولات خواهد بود. 


      اما به نظر می رسد به منظور ایجاد ثبات در قیمت ها و تنظیم بازار، توجه به عواملی که در ادامه به آنها اشاره شده است ضروری بوده، تا اهداف آن سازمان محترم، به سرانجام مطلوب برسد:


1.    تاثیر روانی افزایش قیمت بنزین بر هزینه خدمات:  به دلیل اثر روانی حاکم بر جامعه، در همه ادواری که قیمت بنزین، با افزایش روبرو بوده ، قیمت خدمات، از جمله حمل و نقل نیز، افزایش قابل توجهی را تجربه نموده است. در این دوره نیز، شرایط حاکم بر بازار، از این امر مستثنی نبوده و هزینه خدمات، بعضاً تا 200%  افزایش یافته است که این امر، در نهایت، هزینه واحد های تولیدی را افزایش خواهد داد.


2.    زنجیره تأمین و قیمت‌گذاری: همانگونه که مستحضر می باشید، یکی از پارامترهای غالب و مهم در قیمت گذاری لوله و اتصالاتPVC، نحوه عرضه و قیمت گذاری رزینPVC  می باشد که از طرف شرکت های پتروشیمی در بورس کالا ارائه می گردد. در چند هفته گذشته، با وجود روند کاهشی قیمت های جهانی، قیمت گذاری های داخلی از شرایط حاکم بر بازارهای جهانی تبعیت ننموده و از طرفی، روند عرضه ها در بورس نیز، از شرایط عادی برخوردار نبوده است. وضعیت نگران کننده حاکم بر بورس، موجب گردید تا انجمن، طی نامه ای دغدغه های تولیدکنندگان را به وزارت صمت اعلام نماید تا از عدم تنظیم گری به موقع در بورس جلوگیری گردد (پیوست شماره یک).


مضاف بر این، التهابات به وجود آمده در میزان عرضه وتقاضای رزین PVC ، ناشی از اختلاف قیمت بین دلار سنا و نیما،  از اواخر آبان ماه تا کنون، منجر به ایجاد رقابت از6 الی 28 درصد در گرید PVC S65 و بالای 45 درصد برای گرید PVC S57، نسبت به قیمت های کف عرضه، شده است. این امر، علاوه بر آنکه، بازار را به سمت کالاهای بی کیفت و زیر پله ای سوق  می دهد، مزیت رقابتی محصولات استاندارد، در بازارهای داخلی و حتی صادراتی را از بین خواهد برد.

 

بدین سبب، به منظور امکان ایجاد ثبات در قیمت محصولات نهائی، توجه به زنجیره تأمین و قیمت گذاری، امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. در غیر اینصورت، جایگزین شدن کالاهای بی کیفیت، به جای کالاهای استاندارد مورد تائید انجمن، بستر آسیب جدی به حقوق مصرف کنندگان بخش دولتی و خصوصی را فراهم خواهد آورد.

 

پیشنهاد می شود، در این فصل که تقاضا برای مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان پروفیل، لوله و اتصالات PVC و ... بالا می باشد، میزان عرضه به 10.000 تن در هفته افزایش یابد و در کنار آن، 3000 تن نیز به صورت سلف، در بورس کالاعرضه گردد تا مجدداً تعادل، به بازار PVC بازگشته و از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و در پی آن، حفظ اشتغال کشور، در این برهه حساس، صیانت شود.


                                                                      با سپاس
                                                               عباسعلی متوسلیان
                                                             ریاست هیئت مدیره انجمن


                                  
                            رونوشت:    

  - جناب آقای صادقی نیارکی،مدیر کل محترم دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت 
  - سرکار خانم مرضیه طهماسبی، ریاست محترم دفتر توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی 
   - جناب آقای سلطانی نژاد، ریاست محترم شرکت بورس کالای ایران


 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد